Виховні заходи

В.О. Сухомлинський  40 стежин формування краси людських стосунків малого українця. Стежинка «Бережемо природу»

Тема:  В.О. Сухомлинський  40 стежин формування краси людських стосунків малого українця. Стежинка «Бережемо природу».
Мета:  Продовжити знайомство дітей з творами В.О.Сухомлинського , навчити знаходити головну думку твору ,робити висновки ; розвивати мову та мислення ; виховувати любов до природи , гарне ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання: Плакат з написом прислів`я , зображення : дерева , тварини, птаха, річки, сонця, дощу, смайликів, квітів, настроїв природи, портрет В.О. Сухомлинського.
                                                             Хід заняття:
Учитель: Ви вже знайомилися з деякими оповіданнями Василя Сухомлинського , які він написав для того , щоб краще розповісти про людські чесноти , та негативні риси характеру . Василь Олександрович визначив 40 стежинок формування краси людських стосунків . Діти , а як ви гадаєте як основні  позитивні риси характеру він виділив ?
                                                            40 стежинок :
1.Стежинка «Гостинність».
2.Стежинка «Служіння людям».
3. Стежинка «Любов до Батьківщини».
4. Стежинка «Ввічливість».
5. Стежинка «Турботливість».
6. Стежинка «Гордість».
7. Стежинка «Любов».
8. Стежинка «Взаємодопомога».
9. Стежинка «Краса душі».
10. Стежинка «Єдність».
11. Стежинка «Любов до мами».
12. Стежинка «Дружелюбність».
13. Стежинка «Пошуки прекрасного».
14. Стежинка «Добросердечність».
15. Стежинка «Скромність».
16. Стежинка «Дбайливість».
17. Стежинка «Співчуття».
18. Стежинка «Потяг до світла».
19. Стежинка «Хоробрість».
20. Стежинка «Милосердя».
21. Стежинка «Мудрість».
22. Стежинка «Любов до тварин».
23. Стежинка «Бережемо природу».
24. Стежинка «Відповідальність».
25. Стежинка «Допитливість».
26. Стежинка «Доброта».
27. Стежинка «Жертовність».
28. Стежинка «Вірність».
29. Стежинка «Дружба».
30. Стежинка «Вміння вибачати».
31. Стежинка «Наполегливість, завзятість».
32. Стежинка «Чуйність».
33. Стежинка «Правдивість».
34. Стежинка «Повага».
35. Стежинка «Щастя».
36. Стежинка «Майстерність».
37. Стежинка «Щедрість».
38. Стежинка «Ніжність».
39. Стежинка «Безкористя».
40. Стежинка «Вдячність».

Учитель: Для того , щоб дізнатися якою із стежинок ми помандруємо на сьогоднішньому занятті , я пропоную вам відгадати загадки.
1.      Загадки про природу.                                                                                                              

№ 1.
     На долину, на поділ
     Ліг великий сивий віл.
     Надійде теля червоне –
     Геть того вола прогоне.
[ Відповідь ]
     Туман і сонце
№ 2.
     Без сокири і дрючків ставить міст через річки.
[ Відповідь ]
     Мороз
№ 3.
     Кольорові коромисла через річку повисли.
[ Відповідь ]
     Веселка
№ 4.
     Сидить дід за подушками
     І стріляє галушками.
[ Відповідь ]
     Град
№ 5.
     Мене просять і чекають,
     Я як покажуть – утікають.
[ Відповідь ]
     Дощ
№ 6.
     Як сіроокий кінь заіржав,
     То весь світ задрижав.
[ Відповідь ]
     Грім
№ 7.
     Рукавом махнув, дерева нагнув.
[ Відповідь ]
     Вітер
№ 8.
     Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала – ридала,
     Місяць бачив – не підняв, сонце встало – і забрало.
[ Відповідь ]
     Роса
№ 9.
     Чорна корова всіх людей поборола,
     А білий віл всіх людей підвів.
[ Відповідь ]
     Ніч і день
№ 10.
     Звечора вмирає, вранці оживає.
[ Відповідь ]
     День
№ 11.
     Куди ступиш – всюди маєш,
     Хоч не бачиш, а вживаєш.
[ Відповідь ] Повітря.
Учитель: Всі відгадки на загадки стосуються світу , який нас оточує – це природа . Отже давайте зараз послухаємо казку В.О.Сухомлинського :        
                                           « Хлопчик і Дзвіночок Конвалії.»
Настала весна. Із землі визирнула зелена стрілочка. Вона швидко росла , потім поділилась на два листочки. Листочки стали великими . Між ними з`явився паросточок . Він піднявся , прихилився до одного листочка, а рано – в ранці зацвів дзвіночок . Це був Дзвіночок  Конвалії.
Побачив Дзвіночка Конвалії маленький Хлопчик. Його так вразила краса квіточки , що він не міг відвести від неї очей. Хлопчик простяг руку і хотів зірвати квітку . Дзвіночок шепоче :
-          Хлопчику , для чого ти хочеш мене зірвати?
-          Ти мені дуже подобаєшся. Ти такий гарний .
-          Добре, - сказав Дзвіночок Конвалії і тихенько зітхнув .  – Зривай , але спочатку скажи , який я красивий .

Хлопчик задивився на Дзвіночок Конвалії . Квітка була прекрасна . Вона була схожа на ранкове небо і на блакитну воду ставка і ще на щось дивовижно красиве . Хлопчик усе це відчував , але словами висловити не зміг. Він стояв біля Дзвіночка Конвалії , зачарований красою квітки . Стояв і мовчав .
-          Рости , Дзвіночку , - тихо мовив хлопчик .

Запитання до казки:
1.Як ви думаєте , чому Хлопчик все ж таки не зірвав Конвалії?
2.Як би ви вчинили , коли б захотілось зірвати красиву квітку?
3.На що була схожа квітка ?
  Учитель: До речі конвалія занесена до Червоної книги України.  (Демонстрація зображення квітки).
                                                  2. Гра : «Відгадай рослину».
Вчитель описує рослину , не називаючи її назву , діти відгадують про яку рослину йде мова. Коли діти відгадали вчитель показує її зображення .
1. Під ногами у саду
Стиглу ягідку знайду.
Треба низько нахилиться,
Щоб зірвати -(Полуницю).
2. Квітка з жовтою серединкою і білими тендітними пелюстками.(Ромашка).
3.Зелена жалюча .(Кропива).
4. Коли ми хворіємо мама лікує нас смачним варенням з ягід цієї рослини.(Малина).
5.Білий кошик суцвіття , що перетворюється на червоні кетяги. (Калина).
6.Гарна квітка на колючій ніжці. (Троянда).
7.Біла тендітна квітка що першою з`являється з – під снігу. (Підсніжник).
                                                  3.Гра : «Настрої природи».
Потрібно співставити зображення природи з зображенням смайлика.
                                                      4.Гра : «Світ природи».
По черзі вчитель показує зображення дерева , тварини , птаха , комахи , річки , сонця , дощу . Діти розповідають яку користь приносить той чи інший мешканець світу природи.
                                                          5. Гра : «Допоможемо деревам».
Вчитель показує зображення саджанця дерева і доросле дерево . Діти розповідають , як потрібно допомагати дереву , щоб воно виросло.
                                                           6. Робота над прислів`ям.
Учитель: Давайте разом прочитаємо прислів`я : «Хто не жаліє природу , той шкодить сам        собі» . Як ви розумієте це прислів`я .
                                                           7. Гра : «Коли Земля вибачає нас».
Вчитель показує зображення планети Земля . Діти розповідають , коли Земля ображається на людину (коли люди ворогують , забруднюють річки та ліси , випускають отруйні речовини). Потім розповідають , що кожна людина може зробити , щоб Земля її вибачила.
                       Учитель:  Із сьогоднішньої нашої розмови я гадаю ви ще раз переконалися , що ми діти своєї Землі і повинні дбати про матінку природу.
Бережімо ріки,
Бережімо води,
Як матусю рідну,
Бережім природу.
Бережімо кожну
Квіточку й травичку,
Бо ми всі — природи .

Рідної частички.


Світ професій

Мета: розширити  і закріпити знання учнів про найпотрібніші знання , трудові дії та знаряддя праці , поглибити у дітей усвідомлення того ,що добробут нашої країни і всіх громадян примножується працею ; викликати почуття поваги до трудівників та прагнення сумлінно працювати , сприяти розвитку трудової активності  і працьовитості  школяра .
Обладнання : папка з матеріалами «Професії наших батьків»  , ножі , картопля ,гребінці , стрічки ,картонні вікна , клаптики матерії .
Захід проводиться у вигляді конкурсу . Учні діляться на команди ,обирають назви та капітанів . За правильні відповіді чи перемогу в конкурсі , команди отримують зірочки .
Учитель : Сідайте , діти у гурті
Зустрілися ми знову !
Про славні руки золоті
Я поведу розмову .
Ті руки звичні до землі ,
Будують , вміють шити…
Ми часто бачили мозолі
На їх долонях ,діти
Всі вдячні золотим рукам ,
Я теж їх поважаю
Тож хочу розповісти вам
Усе про них , що знаю.
Гра « Паровозик» Команди за помахом руки вчителя плескають в долоні ,помахи стають все частішими , коли учитель піднімає руку вгору , діти кричать « ту – ту»

Учитель :Діти , як називають людину , яка керує паровозом ? (Машиніст )
Давайте згадаємо ще деякі професії . Я вам загадаю загадки ,а ви хто знає відповідь – професію , піднімає руку і дає  відповідь .

1.      Майстер , який кує метал і виготовляє з нього різні предмети , а також підковує коней .(Коваль )
2.      Людина , яка займається вирощуванням лісу . (Лісник )
3.      Селянин , який вирощує хліб ? (Хлібороб )
4.      Робітник , який ремонтує машини ? (Автослюсар )
5.      Майстер , який будує , споруджує що-небудь . (Будівельник)
6.      Людина , яка доглядає овець .(Вівчар , чабан)
7.      Спеціаліст , що розкроює одяг .(Кравець)
8.      Особа , яка навчає , викладає який-небудь навчальний предмет у школі .(Учитель)
9.      Майстер , який виготовляє діжки , дерев`яні  відра , тощо. (Бондар)
10.  Людина , яка працює під водою в спеціальному костюмі .(Водолаз)
Учитель: Чи задумувався ти коли-небудь над тим, скільки людей працює, щоб ти був нагодований, одягнутий, взутий, щоб у твоїй шкільній сумці були книги та зошити, щоб  вдома у тебе було світло вечорами і тепло у холодну погоду, щоб ти міг сидіти біля телевізора або радіоприймача ? Якщо б ти задумав порахувати всіх цих людей, то, мабуть, до вечора не порахував би. Візьми  хоча б те  , що на тобі самому. Твою сорочку розкроїли і пошили з тканини на швейній фабриці. Не одна пара рук працювала над цією сорочкою , поки до неї не пришили останнього гудзика. Але звідки взялася тканина? Її пряли на ткацькій фабриці із пряжі . Пряжу зробили із бавовни на прядильній фабриці . А бавовна теж «не з неба впала» . Щоб була бавовна , її виростили на  полі. А поле треба було зорати та засіяти. Поле ще треба було не один раз водою полити.  Тепер давайте порахуємо , скільки людей було всім цим зайнято . Швачка , ткаля , селяни на бавовняному полі , трактористи, які зорали поле , землекопи , які канали вирили. Чи всіх ми порахували? Ні , не всіх. Ці всі люди шили , кроїли , ткали , пряли , орали , сіяли , пололи , поливали не руками , а знаряддями і машинами . Ці знаряддя і машини треба було зробити на заводі із сталі . Сталь варили сталевари із чавуну . Чавун виплавили доменщики із руди . Чи всіх згадали? Ні , не всіх. Щоб люди знали свою справу , треба , щоб вони цієї справи навчилися. А де цього вчать? В училищах , технікумах , інститутах та університетах. Але ні в одне училище , ні в один інститут не візьмуть не грамотних. А де грамоти навчають ти і сам  напевне знаєш . У школі , звичайно. Вчителі , професори.  А вчити не можна без книжок , зошитів . Отже , потрібні ще люди , які друкують , майстри паперових фабрик . Так ми з вами ніколи не дійдемо до кінця списку . Від кожної речі яку ти бачиш навколо,від стола , від стільця , від чашки , від шкільної парти можна пуститися в таку ж безкінечну подорож по заводах , рудниках , електростанціях… Сьогодні ми продовжимо подорож у «Країну професій». Давайте скажемо про деякі з них словами поетів.
               Щоб стільки посуду було ,
                           Аби що дня – та й на добро!
                           Ми посуд цей могли трощити,-
                           Так може лиш гончар зробити.


                           Факір на факел лиш дмухне –
                             І факел спалахне вогнем.
                            А щоб у край нас здивувати ,-
                            Факір почне вогонь ковтати.


                             А кулінар для дітлахів
                             Напік би тістечок , тортів ,
                             Щоб до схочу наласуватись
                             Могли всі ласуни завзяті.



                              Дошку взяв мебляр дубову
                              І покраяв на столі :
                              Шафу робить він книжкову ,
                              Придивляйтеся малі.


                               Працьовитий тракторист –
                               Він до всього має хист,
                               І насіє , й наоре ,
                               І насадить , і збере.


                                Муляр плечима торкнувся хмаринки .
                                Дім нам будує  - не згає й хвилинки.
                                Рівно виводить він стіни в будові.
                                Кран величезний сьогодні ще з рання
                                Цеглу доставив для риштування .


                                 Деталі  точать токарі
                                 В цеху стоять у ряд ,
                                 І кожному о цій порі
                                 Співає його верстат.
Конкурс: «Жива скульптура»  Діти серед  членів команди обирають скульптора і професію , якій бажають присвятити свою скульптуру . Скульптор з дітей складає живу скульптуру .
Учитель : А зараз ми пригадаємо ще деякі професії .

1.Хто зводить із цегли споруди ? (Муляр)
2.Хто лікує хворих ?(Лікар)
3.Хто виконує ролі у театрі ?(Актор)
4.Хто видає за рецептом ліки (Аптекар)
5.Хто керує робітниками на заводі ?(Майстер)
6.Хто видає у бібліотеці книжки ?(Бібліотекар)
7.Хто проектує окремі будинки і цілі міста?(Архітектор)
8.Хто готує для всіх їжу?(Кухар)

Учитель : От давайте перевіримо , які ми кухарі .
Конкурс : « Кухарі» Вибираємо по два учасники з кожної команди .  За той час поки один учасник обчистить дві картоплини , інший  повинен написати на дошці якомога більше продуктів з яких варять борщ .
Учитель : Але крім матеріальних благ людина повинна розвиватися ще й духовно. Здавна люди цінують театр і  я пропоную декілька загадок про професії , які потрібні в театрі .

Він такий же , як і ми
Непомітний між людьми
А в театрі грає ролі .
Нині – вчителя у школі .
Завтра – буде інша роль .
То бідняк він , то – король .  (Актор)

Без костюмів , звісна справа ,
Бути зовсім не цікаво .
Роль яка у вас – принцеси ,
Куховарки , стюардеси ,
В будь – які одягне шати
Щоб змогли ви роль зіграти .     (Костюмер)

Золоті у нього руки
Має фарби , грим , перуки .
Загримує так , що й мати
Н е зуміє упізнати .         (Гример)
Учитель : А зараз давайте і ми спробуємо себе у ролі акторів , але не звичайних , а мімів .
Конкурс : «Міми» Учитель одному з членів команди загадує якусь професію , учень повинен зобразити її за допомогою міміки та жестів , члени його команди відгадати що це за професія .


Учитель : У будь якій професії застосовуються знаряддя праці і я пропоную вам згадати хто , що використовує у своїй професії .
Конкурс :«Хто більше знає» Кожна з команд  по черзі називає  професію і кому які інструменти , знаряддя праці потрібні .
Учитель : Молодці ! Справилися із цим завданням . Обравши собі професію , пам`ятайте  про головну для вас уже сьогодні .  Про неї дуже влучно сказав знайомий вам поет Костецький у своєму вірші :

                                     «Найголовніша професія.»
Спитай у тата чи у мами
Які професії у них .
Професій в світі є чимало ,
Сповна їх вистачить на всіх .
Та є одна поміж професій ,
Якої вчаться всі в житті ,
Яка для кожного найперша ,
Якої вчитиметесь всі .
Учитель , лікар , чи геолог ,
Письменник , слюсар чи шахтар  –
Всі називають  головною
Одну професію – школяр!
Бо всім відомо , що без школи ,
Без знань , що мусиш там набути,
Не станеш у житті ніколи
Ти  , ким в дитинстві мрієш бути!

Учитель : Діти , а хто знає назви професій , які належать до давніх ? (Вишивання , килимарство , ткацтво , гончарство , плетіння з лози , бондарство…)
А  які сучасні професії ви можете назвати ? (Економіст , банкір , менеджер , дизайнер …) В наступному конкурсі ми спробуємо  себе дизайнерами вікон.
Конкурс : «Прикрашання вікон» Діти за допомогою клаптиків матерії прикрашають картонні  вікна.
Учень :                                      «Що робити
В країні нашій стільки справ
І все таке цікаве ,
А я ще й досі не добрав ,
Яка ж найкраща справа .
Просторі стеляться путі ,
Навкруг широкий обрій.
Нам все відкрито у житті
Аби учились добре.
І я учитимусь як слід
Я буду вірним сином
Найкращої на цілий світ
Моєї  Батьківщини!
Учитель :  На цьому  наш виховний захід «Цікавий світ професій » підійшов до кінця , я гадаю , що багато ми повторили , про багато яких професій ви дізналися більше , і це можливо колись в майбутньому допоможе правильно вибрати вам саме свою професію в житті. А зараз давайте підіб’ємо  підсумки нашого конкурсу і визначимо переможця .

Переможці нагороджуються  грамотою , а інша команда подякою за активну участь 






Немає коментарів:

Дописати коментар